Pracownik jest nieocenionym kapitałem firmy. Bez pracowników przedsiębiorstwo nie funkcjonuje. Jest także grupa pracowników silniej zaangażowana w rozwój nie tylko swojego stanowiska pracy, ale także firmy swojego pracodawcy. Kluczowi pracownicy w firmie pracują efektywnej. Warto pomyśleć także o wyróżnieniu kluczowych etatowców.
Zdolność retencji, czyli umiejętność zatrzymywania zdolnych pracowników charakteryzuje dobrego pracodawcę. Czynnik jest też także istotny dla kluczowych pracowników. Pierwszą nobilitacją dla kluczowego etatowca jest awans. Osoba nieustanni rozwijająca się, bardziej efektywna i lojalna powinna zostać doceniona i pójść wyżej. Pracownik, który od wielu lat niezmiennie piastuje szeregową funkcję, mimo szerszego zakresu obowiązków, może odejść.
Drugim sposobem na zatrzymanie kluczowego pracownika, a nieposiadającego zdolności przywódczych jest premia uznaniowa lub podwyżka. Pracownik, o większych kompetencjach poczuje się wyróżniony i doceniony, co pozwoli zatrzymać go w firmie.
Bardzo ważny czynnikiem jest rozwój stanowiska pracy kluczowego pracownika. Szkolenia, kursy, kompendium wiedzy, które podniosą kwalifikacje pracownika, sprawią że pracownik będzie podnosił kwalifikacje nie tylko z korzyścią dla firmy, ale także dla siebie samego. Osoba nieustannie rozwijająca się nie ma poczucia stania w miejscu i stagnacji. Znużenie pracą, monotonii i brak rozwoju często decydują o tym, że kluczowy pracownik przechodzi do konkurencji.
Wyjazdy integracyjne, szkoleniowe są także nieocenionym rozwojem dla kluczowych pracowników. Grupa nie tylko edukuje się podczas wyjazdu, ale także zacieśnia więzy, zbliża się, dzięki czemu utożsamia się bardziej z ludźmi w określonym miejscu pracy. Pozytywna atmosfera sprawia, że kluczowi pracownicy zostają w firmie.
Bonusy, prezenty, pakiety lojalnościowe, rabaty na produkty firmowe dla pracowników także są mile widziane. Kluczowy pracownik, który od wielu lat pracuje wyłącznie za wypłatę, może wybrać alternatywną firmę, która dba o bonusy dla swoich pracowników. Etatowiec chce być doceniany, gdyż często zostaje po godzinach pracy, robi coś więcej niż zwykłe obowiązki i chce, aby szef także zrobił coś więcej, niż wypłacił zwykłe wynagrodzenie.
Kluczowi pracownicy w firmie to gwarancja nie tylko sprawnej pracy, ale także lojalność i rozwój całego przedsiębiorstwa.