Standard w polskich hotelach jest na coraz lepszym poziomie. W porównaniu z innymi krajami możemy poszczycić się dużym komfortem, nawet w małych prywatnych pensjonatach. Niestety można się również zawieźć. Zdarza się, że projektantów wnętrz hotelowych ponosi wyobraźnia i w pogoni z trendami zapominają o funkcjonalności pomieszczeń. Pozornie pięknie wykończone pokoje bywają pełne niedociągnięć, które mogą bardzo irytować podczas urlopu. Warto dokładnie przyjrzeć się ofercie, zanim wybierze się miejsce zakwaterowania na wakacje czy wyjazd służbowy.
Niefunkcjonalna łazienka
Najwięcej niedociągnięć napotkać można w hotelowych łazienkach. Najczęstszym i niezwykle frustrującym problemem jest brak półek czy innego miejsca na pozostawienie przyborów codziennego użytku. W pokojach przeznaczonych dla pary lub kilku osób łazienki bywają wyposażone tylko w jedną półkę, więc kosmetyczkę trzeba zawsze zabierać z powrotem do sypialni. Gość nie może poczuć się przez to komfortowo i “jak u siebie”. Równie częstą wpadką projektantów jest niezaplanowanie miejsca na powieszenie mokrych ręczników. Przyjeżdżający gość znajduje ręcznik na łóżku, jednak idąc pod prysznic nie ma gdzie go zawiesić, nie mówiąc już o jego wysuszeniu do ponownego użycia.
Brak prywatności
Projektanci hotelowych wnętrz starają się coraz częściej podnosić standardy, stosując nowoczesne trendy. Jednym z nich jest open space, czyli połączenie sypialni z łazienką. Przestrzeń łazienki bywa oddzielona szklaną ścianką, a niekiedy i tej całkowicie brak. Pokój hotelowy wygląda niecodziennie i wyjątkowo się wyróżnia. Jednak gość może przyjąć takie rozwiązanie z dużym zdziwieniem. Okazuje się to szczególnie kłopotliwe i krępujące, jeśli w pokoju zameldują się co najmniej dwie osoby, np. w trakcie wyjazdu służbowego. Brak przesłony pozbawia jakiejkolwiek prywatności i intymności, która jest niezbędna. Nawet dla małżeństw, które nie mają przed sobą nic do ukrycia, a dla praktycznie obcych sobie osób w szczególności.
Problemy z oświetleniem
Poważne błędy w pokojach hotelowych dotyczą także oświetlenia. Dotyczy to zarówno pokoi, jak i łazienki. W sypialni koniecznością są lampki przy łóżku, które pozwolą zachować komfortową atmosferę wieczorem. Wygodnym rozwiązaniem jest umieszczenie wyłączników światła przy zagłówku łóżka. Powinno obejmować to nie tylko punktowe oświetlenie, ale również główne źródło światła. Niestety nadal w wielu miejscach trzeba zgasić lampę przy drzwiach wejściowych i po omacku wracać do łóżka, potykając się po ciemku w nieznajomej przestrzeni.
Oświetlenie w łazience równie często bywa kłopotliwe. Zwłaszcza dla pań, pragnących wykonać perfekcyjny makijaż. Światło jest niewystarczające lub brakuje dodatkowego oświetlenia przy lustrze. Niewygodne w użytku bywają też lampki ledowe świecące prosto w oczy.
Niedostępne gniazdka elektryczne
Oczywistością dla każdego człowieka jest dziś częste korzystanie z urządzeń elektrycznych. Na wakacje i wyjazdy służbowe zawsze zabieramy ze sobą telefony czy laptopy, które wymagają ładowania. Utrapieniem staje się niefunkcjonalnie umieszczone gniazdko lub konieczność odłączenia lampki nocnej. Gniazdka elektryczne powinny być montowane w wygodnych i łatwo dostępnych miejscach, nad szafką nocną i przy biurku. Co ważne, w dużej ilości. Dobrym pomysłem byłoby również stosowanie portów USB. Warto zapewnić też stały dostęp do prądu, nieograniczony po wyjęciu z panelu karty. Dzięki temu możliwe będzie pozostawienie urządzeń do naładowania podczas obiadu w restauracji.
Niestety goście zagraniczni mają bardzo duży kłopot z podłączeniem sprzętów z powodu braku uniwersalnego gniazda. Hotelarze pragnący zaspokoić potrzeby wszystkich odwiedzających powinni dostosować się do panujących w innych krajach standardów i zapewnić uniwersalne gniazdka lub chociaż adaptery w każdym pokoju, bez konieczności dopraszania się o nie w recepcji.
Hotelowe standardy nie są w Polsce dość dobrze ujednolicone, by można było wymagać od każdego właściciela hotelu zachowania norm. Warto jednak przed oddaniem pokoi do użytku gości wczuć się w ich rolę i zastanowić się, co można by ulepszyć. Pozwoli to podnieść komfort odwiedzających, co przełoży się na wyższe oceny i pozytywne opinie o hotelu.
Tekst powstał przy współpracy z Polska Grupa Tekstylna, która dostarcza najwyższej klasy tekstylia do hoteli.