Jeśli freelancer jest prawdziwym specjalistą w swojej dziedzinie, niekoniecznie jest dobrym sprzedawcą. Jednak, gdy zaczyna na własną rękę, poszukiwanie jest niezbędne do lądowania misji, obrotu i utrwalania działalności. Oto kilka kluczy do komunikowania o swojej ofercie i znalezienia pierwszych klientów.
Spis treści
Przygotuj i sformalizuj swoją ofertę
Zanim zadasz sobie pytanie, z kim się skontaktować i w jaki sposób, musisz wiedzieć, co sprzedawać. Konieczne jest więc podsumowanie swoich konkretnych umiejętności i doświadczeń oraz określenie swojej wartości dodanej, która pozwoli Ci wyróżnić się na tle innych freelancerów – radzi ekspert z polskielajki.pl.
Kolejnym krokiem jest zidentyfikowanie grupy docelowej i dokładne poznanie jej potrzeb i ograniczeń. To pozwala Ci mieć wstępny kąt ataku – dzięki takiej wiedzy specjalistycznej pomagam takiemu a takiemu odbiorcy – osoby fizyczne, małe firmy, inni freelancerzy, duże przedsiębiorstwa.
Na tej podstawie, nadszedł czas na stworzenie broszury handlowej, ale także niezbędnych wzorów dokumentów roboczych: umowy o świadczenie usług, kosztorysu, faktur, a w razie potrzeby umowy o podwykonawstwo, gdy konieczna jest interwencja osób trzecich do wykonania pewnych zadań. Pomoc profesjonalistów jest wysoce zalecana do tych zadań.
Zmobilizuj swoją sieć kontaktów i wykorzystaj przekaz ustny
Aby zacząć z pewnością siebie i zmniejszyć ryzyko odrzucenia, idealnym rozwiązaniem jest wykorzystanie swoich kontaktów jako priorytetu. Rzeczywiście łatwiej jest przekonać ludzi, którzy już znają know-how i jakość usług świadczonych przez freelancera, kiedy był zatrudniony.
Byli pracodawcy, pod warunkiem, że rozstanie przebiegło pomyślnie i obie strony pozostały w dobrych stosunkach, stanowią interesujący pierwszy klient. To samo dotyczy klientów, pod warunkiem, że respektują oni ewentualną klauzulę o zakazie konkurencji nałożoną przez poprzednią firmę lub rozpoczynają nową działalność. Ogólnie rzecz biorąc, szeptany marketing jest bardzo skuteczny, ponieważ osoby polecone oszczędzają kilka kroków w procesie pozyskiwania klientów.
Współpracuj z innymi freelancerami
Nawiązanie kontaktu z innymi freelancerami pracującymi w podobnych lub uzupełniających się dziedzinach jest korzystne na wiele sposobów. Dzielenie się opiniami jest wzbogacające dla wszystkich. Ponadto, w przypadku dużych projektów realizowanych w krótkim czasie lub wymagających różnych umiejętności, zespół multidyscyplinarny może najlepiej zaspokoić potrzeby klientów. Wreszcie, są większe szanse na znalezienie zadań na dużą skalę, nad którymi można współpracować.
Polegaj na sieciach społecznościowych i platformach cyfrowych
Obecnie obecność w Internecie jest niezbędna, aby być widocznym i otrzymywać zaproszenia do wyrażenia zainteresowania publikowane przez pracodawców lub ich pracowników. Wśród sieci społecznościowych dedykowanych profesjonalistom, LinkedIn jest punktem odniesienia o międzynarodowym zasięgu. Uzupełnieniem może być strona internetowa, profil na Facebooku, blog, strona Google My Business, oraz specjalistyczne platformy dla freelancerów. Nie można zapomnieć tu o Instagramie, który także gra tu kluczową rolę. To dzięki dużej ilości followersów i lajków nasz profil stanie się popularny, a my zyskamy nowych klientów.
Wreszcie, jeśli kanały cyfrowe są niezbędne, nie należy zaniedbywać “tradycyjnego” podejścia. Powinieneś pomyśleć o e-mailingu, uczestnictwie w targach lub klubach biznesowych, poszukiwaniach telefonicznych…
Podsumowanie
Pozostaje stworzyć rutynę codziennego lub cotygodniowego prospectingu, aby nie zasnąć na laurach. Rozpowszechniaj treści, aby stać się znanym i rozpoznawalnym, udzielaj się na forach, kontaktuj się z klientami, informuj o ewolucji swojej oferty, dostosowując się do rynku, wypróbuj inne metody – ważne jest, aby pozostać aktywnym i wytrwałym, zmuszając się do opuszczenia swojej strefy komfortu. Regularne stawianie sobie krótkoterminowych wyzwań pozwala na weryfikację lub korektę swojego podejścia, co w rezultacie prowadzi do tego, że będziesz otrzymywać coraz więcej zapytań!