Częstym pomysłem na własny biznes jest założenie własnego sklepu odzieżowego. Wymaga to nie tylko załatwienia wszelkich formalności, napisania biznesplanu, rejestracji biznesu. Każdy sklep odzieżowy wymaga odpowiedniego wyposażenia.
Lokalizacja sklepu
Bardzo ważna jest lokalizacja sklepu. Sklep znajdujący się w centrum miasta, przy ruchliwej ulicy, w pobliżu innych sklepów, restauracji i innych punktów usługowych z pewnością będzie odwiedzany przez większą grupę klientów niż sklep na małym osiedlu, przy mało znanej ulicy czy na obrzeżach miasta,
Sklep powinien znajdować się w zasięgu wzroku klientów, należy więc unikać lokalizacji na drugim czy na trzecim piętrze. Jeżeli sklep będzie mieścił się w centrum handlowym, najlepiej znaleźć miejsce na parterze w pobliżu głównego wejścia. Nazwa sklepu powinna być z daleka widoczna.
Wyposażenie sklepu
Wyposażenie sklepu odzieżowego musi być dokładnie przemyślane i dobrze zorganizowane. Sklep należy urządzić tak, by praca w nim była przyjemna, by atmosfera lokalu pasowała do sprzedawanych produktów, by klienci odwiedzający sklep chętnie do niego wracali.
Klienci powinni czuć się w sklepie swobodnie, powinni mieć łatwy dostęp do wszystkich towarów. Meble sklepowe należy ustawić tak, by nie zagracały powierzchni lokalu.
Podstawowym wyposażeniem sklepu odzieżowego są regały sklepowe, półki, wieszaki, lada, kasa fiskalna, kosze na drobne przedmioty. Przydadzą się też manekiny, koła obrotowe, stojaki konfekcyjne, kraty i krawatniki.
Ubrania muszą być ładnie wyeksponowane. Należy o tym pamiętać, ponieważ nawet najlepsza odzież, która nie jest ładnie pokazana nie będzie się dobrze sprzedawać.
Ważnym elementem wyposażenia sklepu odzieżowego są lustra. Powinny się one znaleźć nie tylko w przymierzalni, ale również w sali głównej sklepu. Klienci często chcą przyjrzeć się w lustrze przymierzając do siebie strój. Koniecznie trzeba postarać się o dobre, wyraźne oświetlenie. Musi być ono precyzyjnie dopasowane do produktów i do charakteru wnętrza. Powinno podkreślać ekskluzywność produktów.
Produkty powinny być dobre jakościowo, trzeba też zastanowić się, do jakiej grupy klientów chcemy trafić, czy odzież będą kupować kobiety czy mężczyźni, czy może znajdą się tam ubrania dla nastolatków czy niemowląt i dzieci. Trzeba pomyśleć również o magazynie, o odpowiednim zagospodarowaniu jego powierzchni.